Na co zwrócić uwagę i jakie są główne zalety olejów silnikowych dla hybryd?
Rosnąca popularność aut hybrydowych w EU powoduje, że coraz częściej tego typu samochody pojawiają się w warsztatach na przeglądy lub naprawy. Jak pokazują dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszej połowie 2024 roku ponad 36% nowych samochodów rejestrowanych w Unii Europejskiej było hybrydami (HEV) lub hybrydami typu Plug-in (PHEV)*. To wyraźny sygnał, że hybrydy na stałe wpisują się w krajobraz europejskich dróg, a wraz z tego typu pojazdami pojawiają się nowe wymagania. Eksperci marki Mobil podkreślają, że serwis olejowy hybryd wymaga zrozumienia specyficznych wyzwań związanych z ich codzienną eksploatacją.
Wyższe wymagania hybryd
Pojazdy hybrydowe, dzięki swojej specyfice pracy – przełączaniu się między silnikiem elektrycznym a spalinowym – wymagają innego podejścia do serwisowania, zwłaszcza w kwestii smarowania silnika. Częste i charakterystyczne dla hybryd cykle start-stop powodują wahania temperatur i dodatkowo obciążają formulację smarną.
Zimne rozruchy nie sprzyjają szybkiemu dotarciu środka smarnego do najdalej oddalonych punktów układu smarowania. Z kolei wysokie temperatury mogą przyspieszyć degradację oleju. Oba scenariusze negatywnie wpływają na osiągi i trwałość serca pojazdu. W tym kontekście trudno nie docenić znaczenia wysokiej jakości syntetycznych środków smarnych, takich jak oleje Mobil 1 i Mobil Super.
Testy przeprowadzone w rzeczywistych warunkach drogowych na dystansie ponad 120 tys. km z wykorzystaniem dwóch taksówek Toyota Prius potwierdziły wysoką skuteczność oleju Mobil 1 0W-20 w zakresie ochrony przed tworzeniem osadów i zużyciem. Okresowe monitorowanie oleju i przeglądy silnika wykazały, że Mobil 1 0W-20 zapewnia doskonałą odporność na utlenianie i ścinanie, pomimo trudnych warunków pracy, w tym licznych uruchomień i zatrzymań silnika oraz pracy w skrajnych temperaturach1**.
Główne korzyści ze stosowania wysokiej jakości olejów o niskiej lepkości w hybrydach
Po pierwsze, takie oleje wspierają podnoszenie wydajności paliwowej pojazdów hybrydowych. Oleje o niskiej lepkości – w tym Mobil 1 0W-20 czy Mobil Super 3000 0W-20 – pomagają w ograniczaniu tarcia w silniku, umożliwiając płynniejszą pracę i bardziej wydajne wykorzystanie energii. Efektem może być mniejsze zużycie paliwa, co jest kluczową korzyścią dla kierowców.
Ponadto Mobil 1 zapewnia ochronę podczas częstego uruchamiania i wyłączania silnika, typowych dla jednostek hybrydowych. W takich warunkach oleje muszą oferować doskonałą stabilność termiczną i ochronę przed utlenianiem, redukując degradację oleju w czasie. Oznacza to, że olej może stawić czoła ciągłemu przełączaniu między trybami elektrycznym i spalinowym, bez utraty swojej skuteczności, zapewniając długotrwałą ochronę przed zużyciem i gromadzeniem się osadów.
Osiągi w niskich temperaturach to kolejny kluczowy obszar. Pojazdy hybrydowe potrzebują oleju, który zachowuje odpowiednią płynność w niskich temperaturach i w takich warunkach ochroni silnik podczas rozruchu. Ponadto, Mobil 1 i Mobil Super oferują zaawansowaną ochronę przed osadami, które mogą wpływać na wydajność silnika hybrydowego, szczególnie w zakresie jego czystości. Dzięki starannie dobranym pakietom dodatków, oleje Mobil 1 skutecznie pomagają utrzymać silniki w czystości, minimalizując ryzyko przedwczesnego zapłonu przy niskich prędkościach obrotowych (LSPI) oraz zużycia łańcucha rozrządu – dwóch kluczowych wyzwań, z jakimi mierzą się hybrydowe jednostki napędowe.
Dodatkowo, Mobil 1 wyróżnia się wszechstronnością, dbając o optymalną ochronę w różnych konfiguracjach napędów hybrydowych, takich jak układy szeregowe, równoległe czy szeregowo-równoległe. Dzięki tej adaptacyjności, oleje Mobil 1 są odpowiednie dla szerokiej gamy modeli hybrydowych takich marek jak Toyota, Ford czy Mercedes-Benz.
Dobierz olej do hybrydy
Wraz z rozwojem technologii hybrydowej ewoluują także środki smarne i praktyki stosowane przy serwisowaniu pojazdów HEV i PHEV. Jeżeli masz wątpliwości, jaki olej silnikowy spełni wymagania hybrydy, skorzystaj z narzędzia doboru oleju lub jeśli nie możesz znaleźć modelu swojego pojazdu skontaktuj się z nami
Warto wiedzieć: jak działają hybrydy?
Pojazdy hybrydowe charakteryzuje możliwość napędzania za pomocą różnych źródeł energii; najpopularniejszym spośród nich jest elektryczność. Dzięki jej zastosowaniu, konstrukcje hybrydowe w mniejszym stopniu polegają na tradycyjnych paliwach kopalnych, zużywają mniej paliwa i ograniczają emisję spalin. Nowoczesne pojazdy hybrydowe opierają się na trzech głównych elementach: silniku spalinowym wewnętrznego spalania, silniku elektrycznym oraz akumulatorze.
Technologia hybrydowa zapewnia korzyści pod względem efektywności w codziennej eksploatacji. Przy niższych prędkościach konstrukcje hybrydowe działają wyłącznie z wykorzystaniem akumulatora i silnika elektrycznego. Funkcja hamowania odzyskowego pozwala na ładowanie akumulatora pojazdu energią pochodzącą z procesu zatrzymywania się. Ponadto system start-stop wyłącza silnik podczas całkowitego zatrzymania, co ogranicza zużycie energii na biegu jałowym.
Trzy hybrydowe układy napędowe
Zadaniem układu napędowego jest dostarczenie energii do kół pojazdu. Tradycyjne układy przeniesienia napędu składają się z silnika, przekładni, wału napędowego, zawieszenia i kół. Pojazdy hybrydowe posiadają dodatkowe elementy, ale to nie wszystko; korzyści, jakie oferuje konstrukcja hybrydowa zostały zmaksymalizowane poprzez wykorzystanie różnych konfiguracji układu napędowego :
- konfiguracji szeregowej – silnik elektryczny otrzymuje energię elektryczną z akumulatora lub generatora zasilanego silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania, a następnie przekazuje tę energię do kół jezdnych,
- konfiguracji równoległej – silnik elektryczny oraz spalinowy wspólnie dostarczają energię do kół pojazdu,
- konfiguracji szeregowo-równoległej – silnik elektryczny i silnik spalinowy mogą niezależnie dostarczać energię do kół.
Możliwość zasilania jedynie elektrycznością lub paliwem sprawia, że konfiguracja szeregowo-równoległa zapewnia największą wydajność spośród trzech dostępnych wariantów. Układ ten może funkcjonować jako szeregowy przy niższych prędkościach i działać w trybie paliwowym, kiedy prędkość jazdy wzrasta. Uniwersalna konstrukcja szeregowo-równoległa zużywa mniej paliwa i zapewnia optymalną wydajność.
**Wyniki mogą się różnić w zależności od rodzaju używanego sprzętu i jego serwisowania, warunków pracy i środowiska
Podobne wpisy
Oleje Mobil 1 są już z nami 50 lat!
W tym roku swoje 50-lecie świętuje Mobil 1, pierwszy powszechnie dostępny olej syntetyczny. Jego opracowanie było wyjątkowym momentem w historii techniki motoryzacyjnej oraz marki, która od pół wieku wyznacza standardy ochrony silników. Co wspólnego mają oleje syntetyczne z branżą lotniczą? Jak zakończył się test silnika BMW na dystansie miliona mil oraz jaka jest przyszłość syntetycznych olejów silnikowych w czasach, gdy najwięcej mówi się o autach elektrycznych? Poznaj […]
Samochody elektryczne a zastosowanie płynów eksploatacyjnych?
Samochody elektryczne szybko stają się codziennością w branży motoryzacyjnej. Nie wymagają oleju silnikowego, ale nadal potrzebują nowoczesnych smarów i płynów. Jednocześnie akumulatory pojazdów elektrycznych charakteryzują się wyższymi wymaganiami dotyczącymi kontroli temperatury, co stwarza wyzwania dla inżynierów. Dlatego zespół ExxonMobil poświęca dużo uwagi modelowaniu zarządzania ciepłem w bateriach pojazdów elektrycznych. To innowacyjne podejście wykorzystuje zaawansowane symulacje wspomagane komputerowo do badania projektów i systemów odpowiedzialnych za zarządzenie […]