Zmienna jakość gazu, przestoje i skrócone okresy pomiędzy wymianami oleju – to tylko niektóre spośród wyzwań z jakimi zmagają się operatorzy silników zasilanych biogazem. W większości przypadków źródłem problemów są zanieczyszczenia. Dlatego producenci środków smarnych we współpracy z konstruktorami silników sięgają po coraz skuteczniejsze rozwiązania kompensujące negatywny wpływ korozyjnych związków chemicznych na elementy silnika. Międzynarodowy sukces serii olejów Mobil Pegasus (olejów przeznaczonych do silników gazowych) pokazuje, że wiedza techniczna i możliwość wprowadzania kolejnych modyfikacji formulacji smarnych przynoszą satysfakcjonujące rezultaty. Czego dowodem są niżej opisane przykłady.
Maksymalizacja wydajności
Eksperci Mobil podkreślają, neutralizacja związków kwasowych oraz utrzymanie wysokiej liczby zasadowej to tylko część sukcesu. Konieczne jest również dotrzymanie tempa ewolucji w konstrukcjach silników. Nowe jednostki gazowe są czystsze i bardziej ekonomiczne, a ich moc jest wyższa. Jednak wyższe wartości ciśnień i temperatur mogą okazać się zbyt wymagające dla konwencjonalnych środków smarnych. Stąd pojawiła się potrzeba opracowania Mobil Pegasus 610 Ultra oraz Mobil Pegasus 605 Ultra – olejów nowej generacji, przeznaczonych do stosowania w nowoczesnych silnikach zasilanych gazem pochodzącym z wysypisk, ścieków i biomasy.
W celu maksymalizacji korzyści wykorzystano wysokiej jakości olej bazowy, podnoszący odporność na utlenianie, co przekłada się na mniejsze zużycie oleju i podnosi rentowność operatora silnika gazowego. Brak cynku w formulacji zapewnia ochronę przed korozją i zużyciem, a także zatarciem czy innym uszkodzeniem silnika. Co więcej, mniej napraw tulei cylindrowych i optymalna częstotliwość przeglądów pozwalają ograniczać koszty serwisowe. Testy wykazały, że olej do silników gazowych Mobil Pegasus 610 Ultra umożliwia operatorom wykorzystującym gaz wysypiskowy wydłużenie okresów między wymianami nawet o 40%1.
Interesujące wyniki przyniosła również bliska współpraca inżynierów Mobil z Infinis, jednym z największych producentów energii odnawialnej. Firma borykała się z problemem zacierania się tulei w wyniku działania siloksanów. Oczekiwaniem było ograniczenie zużycia silników i wydłużenie okresów między wymianami oleju. Faza testowa w zakładzie produkcji gazu wysypiskowego polegała na zastosowaniu oleju Mobil Pegasus 610 Ultra w silnikach Jenbacher typu 320.
Dobre utrzymanie wartości TBN umożliwiło wydłużenie okresu między wymianami oleju z 350 do 450 godzin. Co więcej, tuleje pozostały w doskonałym stanie. Specjaliści Infinis nie kryli też zadowolenia, gdy dostrzegli, jak łatwo po użyciu oleju Mobil Pegasus 610 Ultra jest usunąć osady popiołu ze świec zapłonowych.
Wydłużenie ODI o 40% w porównaniu z olejem konkurencyjnej marki, 1400 litrów mniej odpadów olejowych i krótszy o 12 godzin czas interakcji człowieka z maszyną to z kolei korzyści jakie osiągnęła grecka biogazownia Vioenergeiaki Thessalias o mocy 1,5 MW. Firma wcześniej używała konkurencyjnego oleju z okresem między wymianami wynoszącym 1000 godzin, ale chciała obniżyć koszty operacyjne i zwiększyć wydajność silnika.
Po analizie przeprowadzonej przez ExxonMobil2 i firmę Novitron, dystrybutora środków smarnych Mobil w Grecji, zalecono zmianę dotychczasowego oleju na Mobil Pegasus 605 Ultra 40, co wydłużyło okres między wymianami do 1400 godzin. Nowy olej zapewnił także lepszą ochronę sprzętu, w tym wyjątkową odporność na utlenianie, stabilność termiczną, doskonałe utrzymanie wartości liczby zasadowej (TBN) oraz ochronę przed zużyciem i przeciwdziałanie tworzeniu się osadów.
Mobil Pegasus™ 605 Ultra 40 to najnowszej generacji olej do silników gazowych przeznaczony do smarowania nowoczesnych średnio i szybkoobrotowych czterosuwowych silników gazowych zasilanych gazami wysypiskowymi zawierającymi siarkowodór, halogenki lub siloksany. Jego starannie wyważona formulacja zapewnia dłuższe okresy między wymianami oleju i przeciwdziała powstawaniu nagarów i laków, przy bardzo dobrych właściwościach chroniących przed zużyciem i zatarciem. Klasa lepkości SAE 40, TBN = 5,7 Popiół siarczanowy 0,60 %. Posiada dopuszczenia do stosowania w silnikach Caterpillar Energy Solutions, INNIO Jenbacher, INNIO Waukesha, MWM, MAN, MTU, Rolls-Royce Solutions Augsburg (dawniej MTU Onsite Energy).
Wybór odpowiedniego środka smarnego do silnika na biogaz to dobry początek. Korzyści można jeszcze zwiększyć, wykorzystując fachową wiedzę inżynierów wsparcia technicznego w połączeniu z programem analiz środków smarnych Mobil Serv. Dedykowana do tego zadania aplikacja, dzięki wprowadzenia funkcji skanowania mobilnego, przyspiesza proces pobierania próbek oleju nawet o 66%. „Scan and go” sprawia, że już nie trzeba szukać informacji o sprzęcie, drukować etykiet czy ręcznie wpisywać danych.
Poza szeroką gama najwyższej jakości produktów Mobil, oferujemy Państwu profesjonalną obsługę przez dedykowanego specjalistę, który z pewnością pozna wasze potrzeby i przygotuje optymalne rozwiązanie, dzięki którym możliwe jest zmniejszenie kosztów eksploatacji. Zapraszamy do kontaktu.
- Prezentowane korzyści opierają się na doświadczeniu pojedynczego klienta. Rzeczywiste wyniki mogą̨ być́ inne w zależności od rodzaju urządzenia i jego konserwacji, warunków i środowiska pracy oraz stosowanego wcześniej środka smarnego. ↩︎
- Określenie „ExxonMobil” używane w tym artykule odnosi się do ExxonMobil Petroleum & Chemical BV lub innej spółki zależnej ExxonMobil. ↩︎
Podobne wpisy
Jaki olej do pojazdów hybrydowych?
Na co zwrócić uwagę i jakie są główne zalety olejów silnikowych dla hybryd? Rosnąca popularność aut hybrydowych w EU powoduje, że coraz częściej tego typu samochody pojawiają się w warsztatach na przeglądy lub naprawy. Jak pokazują dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w pierwszej połowie 2024 roku ponad 36% nowych samochodów rejestrowanych w Unii Europejskiej było hybrydami (HEV) lub hybrydami typu Plug-in (PHEV)*. To wyraźny sygnał, że hybrydy […]
Oleje Mobil 1 są już z nami 50 lat!
W tym roku swoje 50-lecie świętuje Mobil 1, pierwszy powszechnie dostępny olej syntetyczny. Jego opracowanie było wyjątkowym momentem w historii techniki motoryzacyjnej oraz marki, która od pół wieku wyznacza standardy ochrony silników. Co wspólnego mają oleje syntetyczne z branżą lotniczą? Jak zakończył się test silnika BMW na dystansie miliona mil oraz jaka jest przyszłość syntetycznych olejów silnikowych w czasach, gdy najwięcej mówi się o autach elektrycznych? Poznaj […]